tirsdag 9. september 2008

Analyse

Tittel: En gang må være den første
Forfatter: Lars Saabye Christensen
årstall og novellesamling: Ingens, Cappelen 1992
hovedpersoner: Jonny og jeg

Novellen handler om Jonny og jeg – personen som skal drikke for første gang. De var alene i boden og drakk vin. Etter mange diskusjoner om bryster og at de ikke ble full, sovnet de. Moren og faren til jeg – personen ble redd da han ikke kom hjem så hun ringte til Jonnys mor, men hun trodde han var hos de. De begynte å lete. Etter de hadde lett rundt i hele byen, fant de begge. De ble dradd hver sin vei, så voknet han. Søndagen var en som en lang andakt. Mandagsmorran satt faren satt og leste dødsannonser mens moren smurte matpakke. Da kom jeg – personen til å huske hva som hadde skjedd i drømmen hans natten før. Han sprang ut og møtte Jonny ved trikkeskinnene. En gang må være den første.

Teamet er vel kjent for de fleste ungdommer og jeg syntes den var ganske bra. De fleste kjenner seg vel igjen.

Jeg – personen og Jonny var bestevenner. De gjorde alt sammen og nå skulle de drikke sammen. Det var en lørdag i boden. I boden var det norgesglass, skismurning, malingsbokser, musefeller og hermetikk. Men det var koselig og trangt. De satt med ryggen mot veggen akkurat slik at de kunne snakke til hverandre i perfekt toneleie, istedenfor å rope.

I begynnelsen forteller han om hvordan de startet og drikke, samtalene deres, skuffelsen over at de ikke ble full. Men etter hvert som de begynner i å få i seg nok vin, sovner de og Jeg – personen begynner og drømmer om hvordan moren og faren reagerte med at han ikke var hjemme. Da han vokner er alt som normalt.

Jeg syntes novellen var litt spesiell. Jeg måtte lese grundig og faktisk noen setninger om igjen for å skjønne da han drømte eller ikke.


Ingen kommentarer: